Ariel

Ariel
80

Filmcsfd.czimdb.com

Ariel

Finsko, 1988, 73 min

Drama


Hrají: Mikko Lyytikäinen, Sirkka Rautiainen, Jouko Lumme, Jaakko Talaskivi, Heikki Anttila, Juuso Hirvikangas, Hannu Kivisalo, Pekka Wilen, Esko Salminen,  .....Timo Toikka, Timo Harakka, Timo Markko, Sami Lanki, Hanna Jokinen, Markku Rantala, Merja Pulkkinen, Pentti Auer, Olli Varja, Veikko Uusimäki, Heikki Salomaa, Eetu Hilkamo, Susanna Haavisto, Turo Pajala, Esko Nikkari, Sakari Kuosmanen, Erkki Pajala, Matti Jaaranen, Hannu Viholainen, Reijo Marin, Mikko Remes, Tomi Salmela, Marja Packalén, Kauko Laalo, Jyrki Olsonen, Eino Kuusela, Tarja Keinänen, Jorma Markkula, Matti Pellonpää

Režie: Aki Kaurismäki

Scénář: Aki Kaurismäki

Kamera: Timo Salminen

Producenti: Aki Kaurismäki

Střih: Raija Talvio

Scénografie: Risto Karhula

Kostýmy: Tuula Hilkamo

Zvuk: Jouko Lumme


Pakliže se v přehledové historické publikaci Scandinavian Cinema: A Surveyof the Films and Film-makers of Denmark, Finland, Iceland, Norway, andSweden píše o dějinách finského filmu, je jako jeden z nejzřetelnějších projevů prosazování se místní kinematografie ve světovém kontextu zmíněn právě Kaurismäkiho film Ariel. I když si bratři Kaurismäkiové v té době svou tvorbou už vydobyli jisté renomé především na filmových festivalech, až Akiho snímek Ariel se dostal k širší divácké obci.
Stopovat hnutí distributorů či pohyby vkusu mezinárodního publika je dosti komplikované, a nelze proto jednoznačné říct, proč se „přelomem" v kariéře finského režiséra stal právě příběh horníka, kterého stihnou těžké rány osudu v podobě otcovy sebevraždy a nespravedlivého obvinění ze spáchání zločinu, jež ho přivede do vězení. Svou roli mohla sehrát ta skutečnost, že se Ariel s postupem děje proměňuje v poněkud netradiční vězeňský eskapistický film. V této souvislosti není možná od věci zmínit, že dva roky před Kaurismäkim natočil film o útěku z vězení (Mimo zákon/Down by Law) Kaurismäkiho „spřízněný" režisér Jim Jarmusch.
Kaurismäkiho tvůrčí (hlavně vizuální) styl v mnohém definuje jeho záliba v retro designu, kterou s postmoderní potměšilostí a v jakési ideové koláži zcela ústrojně zapojuje do svých děl. S jiným slavným americkým filmařem Davidem Lynchem sdílí např. zálibu ve starých (zpravidla amerických) autech, která se v jeho filmech objevují dodnes. Jako by se i těmito výrazovými prostředky snažil překlenout prostor mezi dobou, kterou si on i jeho vrstevníci mytizovaně spojují s určitou životní stabilitou a obecnou přehledností uspořádání světa.
Je to možná právě touha horníka Taista, hlavního představitele, překonat vršící se protivenství, co diváky filmu oslovuje a inspiruje. Nemluvě o tom, že s ním mnoho lidí sdílí i jeho potřebu vytyčit si (sice poněkud nekonkrétní) životní cíl. Spění k určitému bodu je pro postavu Kaurismäkiho filmu sice poněkud atypické, nicméně sama iluzivnost snahy dostat se pryč, někam jinam, a neustálé vynucené úkroky ze stanovené cesty nás nenechávají na pochybách, že se díváme na film finského režiséra. - Petr Pláteník

Odkazy - 2 odkazy

Zkusím štěstí na uloz.to

Zkusím štěstí na titulky.com

Přidat odkaz

Komentáře - zatím bez komentáře