Fernando Arrabal

Fernando Arrabal

Osobnostcsfd.cz

Herec, Režisér, Scenárista

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

2016

Arrabal, el genio y la locura

Film - Dokumentární, Životopisný


2011

Ushima Next

Film - Akční


2009

50 años de

Seriál - Dokumentární

La traversée du désir

Film - Dokumentární


2006

Avida

Film - Komedie


2002

Jonas at the Ocean

Film - Dokumentární


1994

Souhvězdí Jodorowsky

Film - Dokumentární


1992

Adieu, Babylone!

Film - Dokumentární


1984

Cinématon

Film - Dokumentární, Experimentální


1982

Jouer sa vie

Film - Dokumentární


1979

Hamburská nemoc

Film - Horor, Sci-Fi


1976

Underground and Emigrants

Film - Dokumentární


1971

Ať žije smrt!

Film - Drama


1970

Piège

Film - Thriller

Prologue

Film - Krátkometrážní


1969

Grand cérémonial, Le

Film - Drama


1967

Lapin de Noël, Le

Film - Krátkometrážní


1966

Qui êtes-vous Polly Maggoo ?

Film - Komedie, Drama


Režisér

1998

Jorge Luis Borges

Film - Dokumentární


1992

Adieu, Babylone!

Film - Dokumentární


1983

Vrakoviště aut

Film - Sci-Fi


1982

Císař peruánský

Film - Dobrodružný, Rodinný, Fantasy


1975

Guernica

Film - Válečný, Drama


1973

Poběžím jako splašený kůň

Film - Drama


1971

Ať žije smrt!

Film - Drama


Scenárista

2008

La Possibilité d'une île

Film - Drama


1992

Adieu, Babylone!

Film - Dokumentární


1983

Vrakoviště aut

Film - Sci-Fi


1982

Císař peruánský

Film - Dobrodružný, Rodinný, Fantasy


1975

Guernica

Film - Válečný, Drama


1973

Poběžím jako splašený kůň

Film - Drama

Piknik na frontu

Film - Krátkometrážní


1971

Ať žije smrt!

Film - Drama

Automobilkirkegården

Film - Sci-Fi


1969

Grand cérémonial, Le

Film - Drama


1968

Fando a Lis

Film - Drama, Fantasy


1967

Picknick på slagfältet

Film


1966

Autojen hautausmaa

Film - Sci-Fi


1965

Guernica - Jede Stunde verletzt und die letzte tötet

Film - Krátkometrážní


1964

De picknick

Film - Drama


1963

Aamiainen sotakentällä

Film - Drama


1962

Frokost i det grønne

Film - Komedie, Krátkometrážní

Picknick im Felde

Film - Krátkometrážní


Host

2007

Memòries de la tele

Seriál - Dokumentární


2005

Buenafuente

Seriál - Hudební, Talk-show

Noche Hache

Seriál - Publicistický, Talk-show


1997

La noche abierta

Seriál - Talk-show


1994

Ah! Quels titres

Seriál - Talk-show


1987

Les 4 vérités

Seriál - Publicistický, Talk-show

Životopis

Španělský spisovatel, básník, autor více než stovky divadelních her, filmový režisér a výtvarník. Narodil se ve španělském městě Melilla v Maroku. V roce 1940 se jeho rodina stěhuje do Madridu. Roku 1941 jeho otec uprchl z pracovního tábora, kde byl uvězněn na doživotní nucené práce za odmítnutí účasti na státním převratu. Od té doby o něm již nikdo nikdy neslyšel. Tato traumatizující tragédie a z ní vzešlý komplikovaný vztah k matce poznamenaly další Arrabalův život i jeho tvorbu (spolu s jeho trpasličím vzrůstem - měří jen asi 150 cm). Na gymnáziu studoval Arrabal literaturu, od roku 1945 objevoval kinematografii v místních kinech, v roce 1947 začíná psát první dramata. V roce 1953 potkává svou budoucí manželku Luce Moreau a odjíždí studovat do Francie, kde se rozhodne zůstat.

V roce 1962 založil spolu s R. Toporem a A. Jodorowskym divadelní skupinu Hnutí Panika (podle boha Pana). V roce 1967 je ve Španělsku kvůli svým rouhačským hrám zatčen a propuštěn až na nátlak významných umělců. Jeho hry jsou nicméně ve Španělsku zakázány. V roce 1971 je na festivalu v Cannes uveden jeho skandální debut AŤ ŽIJE SMRT! (1970). John Lennon byl uchvácen jeho hudbou a Pabla Picassa inspiroval k obrazu Ať žije život. Následně se Arrabal stává světově známým umělcem a odjíždí do New Yorku, kde se stýká s literáty Capotem, Williamsem a Vidalem. Na cestě po Mexiku doprovází Jima Morrisona. Po Frankově smrti může konečně svobodně tvořit i ve Španělsku. Dosud natočil sedm celovečerních filmů.

Arrabalův fantastický filmový debut AŤ ŽIJE SMRT! (1971) je adaptací jeho románu Baal Babilonia (1958). Reálné příběhy z autorova života se tu mísí se surreálnými představami plnými krutosti a sadomasochismu. Arrabal tu zpracoval především vzpomínky na milovanou i obávanou matku a na otce, kterého neměl čas pořádně poznat. Film je svědectvím o rodinných a společenských předsudcích v poválečném Španělsku. Výtvarné pojetí titulkové sekvence vytvořil pro film R. Topor a úvodní melodie dětské písničky pak rezonuje celým filmem v děsivém kontrastu.

Ve filmu POBĚŽÍM JAKO SPLAŠENÝ KŮŇ (1973) využil Arrabal opět negativní vzpomínky z vlastního dětství a tato traumata promítl do mnoha nechutných scén, které se prolínají s příběhem zobrazujícím konflikt vyspělé a agresivní civilizace s přírodním a přirozeným životem. Film vyvolal vlnu rozhořčení a u diváků vyvolával fyzickou i psychickou nevolnost. Film ovšem pouze neprovokuje, ale také varuje před zkázou rodinných, společenských a politických norem.

GUERNICA (1975) zachycuje boje o město mezi frankisty a republikány. Film je snovou a velmi osobitou vizí války ve Španělsku, kterou Arrabal sám jako malý chlapec prožil. Děj je opět střídán děsivými a brutálními vizemi. VRAKOVIŠTĚ AUT (1981) je postapokalyptický punkový muzikál o životě Ježíše Krista. Je to temný film o temném světě, v němž lidé postrádají víru a zákony. Vyšinuté postavy se oddávají smilstvu, sadomasochistickým rituálům, znásilňování a vraždění na vrakovišti aut jako v Sodomě a Gomoře. CÍSAŘ PERUÁNSKÝ (1982) je francouzsko-kanadský rodinný film o dvou dětech a starém železničáři, který se pokládá za krále Peru a snaží se zprovoznit svou starou lokomotivu. Spolu s dětmi se mu to nakonec podaří a vydají se na cestu do Kambodže, kam vezou svého adoptovaného bratříčka za jeho ztracenou matkou. Na Arrabala nezvykle optimistický a úsměvný film.

Svůj další film SBOHEM BABYLÓNIE! (1992) označuje Arrabal za filmovou báseň. Film zpracovává podobnou látku jako Ať žije smrt!, ale tentokrát z pohledu ženy. Arrabal se zde zaměřil na vykreslení propletence vztahů mezi lidmi, kteří ovlivnili hrdinčin život. Zatím poslední Arrabalův film BORGES, ŽIVOT JAKO BÁSEŇ (1998) je polohraný dokument o argentinském spisovateli Jorge Luisi Borgesovi. Oba umělci se spolu přátelili, část filmu je tvořena rozhovory o psaní, estetice a společnosti 20. století. Snímek je více než ostatní režisérovy filmy postaven na mluveném slovu, ale proud řeči je, namísto rodinnými fotografiemi, doprovázen znepokojujícímu arrabalovskými obrazy.

Většina Arrabalových filmů volně vychází z jeho divadelních her. Hlavními režisérovými tématy jsou sexuální obsese, pokřivené rodinné vztahy, válečná zvěrstva a krutost a bestialita současného světa. K jejich vyjádření používá surrealistické vize, kterými provokuje a revoltuje. Arrabalův styl se podobá markýzi de Sade v zobrazení násilí a sexu, Jarrymu v absurdním a Kafkovi v černém humoru a Antoninu Artaudovi v halucinačních vizích. Poznávacím prvkem jeho filmů je důsledné oddělování dějových, realistických scén od snových vizí, které bývají odlišeny tónováním do jediné barvy. V roce 2005 navštívil Fernando Arrabal 31. ročník Letní filmové školy v Uherském Hradišti, kde uvedl retrospektivu svých filmů.

Ян "Iggy" Пиздец

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.