Ivan Mozžuchin

Ivan Mozžuchin

Osobnostcsfd.cz

Herec, Režisér, Scenárista

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

1999

Ivan Mosjoukine ou L'enfant du carnaval

Film - Dokumentární


1936

Zastavte palbu!

Film


1934

Dítě karnevalu

Film - Drama, Romantický

Casanova

Film - Komedie, Drama


1933

Uchvatitel trůnu

Film - Drama


1932

Seržant X

Film


1930

Bílý ďábel

Film - Drama


1929

Carův pobočník

Film

Manolescu, Král dobrodruhů

Film - Drama


1928

Tajemný kurýr

Film


1927

Casanova

Film - Drama

Moskva

Film - Drama, Romantický, Akční


1926

Stín Matyáše Pascala

Film - Drama

Carův kurýr

Film - Dobrodružný


1924

Kean

Film - Životopisný, Drama

Le lion des Mogols

Film - Dobrodružný, Krátkometrážní, Romantický


1923

Le Brasier ardent

Film - Drama

Justiční omyl

Film - Krimi, Drama


1922

Tempêtes

Film


1921

L'Enfant du carnaval

Film - Komedie, Drama

Justiční omyl

Film


1920

Markýzovo dobrodružství

Film - Dobrodružný


1919

Tajna korolevy

Film


1918

Člen parlamenta

Film - Drama

Bohatýr ducha

Film - Drama

Maljutka Elli

Film


1917

Plesající satan

Film - Horor, Drama

Otec Sergej

Film - Životopisný, Drama

Andrej Kožuchov

Film

Kulisy ekrana

Film

Ně nado krovi

Film

Prokuror

Film


1916

Piková dáma

Film - Horor, Drama

Ženščina s kinžalom

Film - Drama

Grech

Film - Drama

Niščaja

Film


1915

Ruslan i Ljudmila

Film

Deti Vaňušina

Film - Krátkometrážní

Vlast tmy

Film - Drama

Komediasmerti

Film - Krátkometrážní

Vot vspychnulo utro

Film - Krátkometrážní

Nataša Rostova

Film - Drama, Historický

Nikolaj Stavrogin

Film

Para gnědych

Film - Drama

Petersburg Slums

Film - Drama

Potop

Film - Drama, Historický


1914

Vot mčitsja trojka počtovaja

Film - Krátkometrážní

V rukach bespoščadnogo roka

Film - Krátkometrážní

Ženščina zavtraševo dnija

Film - Drama

Jejo gerojskij podvig

Film - Komedie, Krátkometrážní

Žizn v smerti

Film

Ty pomniš' li?

Film - Drama

Skazka o spjaščej carevně i sjemi bogatyrjach

Film - Krátkometrážní, Fantasy

Krizantemy

Film - Drama

Revnost

Film - Krátkometrážní

Slava nam, smerť vragam

Film - Krátkometrážní, Válečný, Drama

Sorvanec

Film - Drama


1913

Noch pered Rozhdestvom

Film - Komedie, Fantasy

Tchaz boulat

Film

Vocarenije doma Romanovych

Film - Historický

Vojna i mir

Film - Drama, Historický

Djaduškina kvartira

Film - Komedie, Romantický

Domik v Kolomně

Film - Komedie, Krátkometrážní

Obryv

Film

Strašnaja měsť

Film


1912

Snochač

Film - Krátkometrážní

Rabočaja slobodka

Film - Drama

Kresťanskaja dolja

Film - Krátkometrážní, Drama


1911

Oborona Sevastopolja

Film - Válečný, Historický

Brat’ja razbojniki

Film - Drama

Kreitzerova sonata

Film - Drama

Na bojkom mestě

Film - Krátkometrážní, Drama


Režisér

1923

Le Brasier ardent

Film - Drama


1921

L'Enfant du carnaval

Film - Komedie, Drama


Scenárista

1921

Justiční omyl

Film

Životopis

Ivan Iljič Mozžuchin se narodil 26. září roku 1889 ve vesničce Kondol, Saratovské provincie Ruského impéria a stal se bezesporu nejvýznamnější filmovou hvězdou kinematografie carského Ruska, jeho kariéra pokračovala ale i po útěku z rodné země ve Francii, USA a Německu a svou uměleckou dráhu ukončil až za zvukové éry v roce 1936.

Počátku jeho umělecké kariéry předcházelo absolvování chlapeckého gymnázia v Penze a dvouleté studium na právnické fakultě Moskevské univerzity. Odtud odešel roku 1910 se skupinou kočovných herců z Kyjeva. Zpět do Moskvy se vrátil již následujícího roku a hrál na divadle. Debut ve filmu si odbyl roku 1911 snímkem NA BOJKOM MESTĚ mestě pro Chanžonkovovu produkční společnost, pro níž natáčel až do roku 1914. V letech 1915 – 1919 pokračoval pod vedením legendárního producenta Josefa Jermoljeva, kde pracoval s režiséry Jakovem Protazanovem a Viktorem Turžanským. Mozžuchin během tohoto období ztvárňoval velmi různorodé role, od zbojníků po důstojnické a šlechtické role. Nejvýznamnější a umělecky nejvyspělejší byly filmy PIKOVÁ DÁMA (1916), podle poemy Alexandra Sergejeviče Puškina, a OTEC SERGEJ (1917), podle Tolstého, oba režírované Jakovem Protazanovem. Když vypukla roku 1917 v Rusku bolševická revoluce, celá Jermoljevova společnost se přesídlila na poloostrov Krym, kde pracovala ještě následující dva roky až byla nucena definitivně opustit Rusko a emigrovat do Francie. Krymská produkce se již nedržela tak striktně dříve oblíbeného „ruského“ konce, což již předznamenalo snahu uplatnit své filmy na poli evropské kinematografie. Emigrace mimo jiné znamenala pro filmaře, mezi nimiž byla i Mozžuchinova tehdejší manželka Nathalie Lissenko, již zmínění režiséři Turžanskij a Protazanov ztrátu veškerého majetku a de facto nutnost začínat v nové zemi od píky. Filmový průmysl starého Ruska nechal Vladimír Iljič Lenin znárodnit a velká část nejen Mozžuchinových filmů byla zcenzurována. Zároveň režisér Lev Kulešov použil část jednoho ze zakázaných filmů pro svůj známý pokus s tzv. „Kulešovovým efektem“.

Mozžuchin přijel do Paříže již koncem roku 1919 a stal se velmi rychle uznávaným herce, známý pak byl především pro svůj „hypnotický pohled“. Pod produkční značkou Jermoljevovy společnosti, jež změnila jméno na Albatros natočil brzo několik filmů. Mezi jinými to bylo i JUSTICE D'ABORD (1921), remake jeho dřívějšího filmu PROKUROR (1917), natočeného ještě v Rusku, kde Mozžuchin sehrál roli prokurátora, který pod tlakem okolností u soudu vystupovat proti ženě, jíž miloval. Roku 1923 uskutečnil Ivan Mozžuchin snímkem LE BRASIER ARDENT (1923) svůj první a poslední pokus o samostatnou režii. Krom toho si i ve filmu KEAN (1924) zopakoval na plátně některé své úspěchy z divadelních prken. Pomyslného vrcholu celé svojí kariéry dosáhl ve dvou filmech završujících jeho „francouzské období“. Prvním z nich byl výpravný, dobrodružný velkofilm MICHEL STROGOFF (1926) podle stejnojmenného románu spisovatele Julesa Vernea. Tento snímek kombinoval dohromady postupy avantgardní montáže s atraktivním dobrodružstvím a charismatickým hlavním hrdinou. Třešničkou na dortu se stala desetiminutová barevná sekvence z tatarského tábora, jež měla být údajně natočena dvoubarevným systémem Technicolor. Druhým snímkem byl o rok mladší CASANOVA.

O Ivanu Mozžuchinovi se v té době začalo mluvit jako o „ruském Valentinovi“, což byl pravděpodobně jeden z důvodů, proč s ním americké studio Universal podepsalo smlouvu. Herec musel podstoupit v USA plastickou operaci nosu a pro americké publikum byl přejmenován na Ivana Moskinea. Některé zdroje tvrdí, že toto měl být pokus o diskreditaci slavné hvězdy a omezení úspěchů zahraniční kinematografie. V USA Ivan Mozžuchin natočil pouze jeden snímek – SURRENDER (1927), který znamenal jednoznačný neúspěch. Tím byla poznamenána Mozžuchinova umělecká reputace a zároveň byl nucen vrátit se do Evropy.

Po příchodu z USA se Mozžuchin usadil v Německu, kde natočil několik snímků v koprodukci s Universalem. Jedním z nich byl film MANOLESCU (1929), kde si Mozžuchin zahrál po boku německé hvězdy Brigitte Helm, jež je současným divákům známá hlavně z Langova Metropolis. Nejlepší z tohoto období a současně poslední snímek, DER WEIßE TEUFEL (1930), natočený podle románu Lva Tolstého. Pro Ivana Mozžuchina se bohužel jednalo o labutí píseň umělecké kariéry, zvukový film mu již neposkytl tolik možností pro uplatnění.

První zvukový film SERGEANT X natočil Mozžuchin až roku 1932 a práci mu značně ztěžovaly jazykové schopnosti a velmi silný ruský přízvuk. Podobně jako Bela Lugosi v Hollywoodu musel Ivan Mozžuchin nastudovat foneticky a snímek musel být i sestříhán tak, aby při krátkých dialogových sekvencích byl herec zakrytý. Přestože snímek zaznamenal v kinech úspěch, Mozžuchin neměl mnoho příležitostí dál hrát, protože nemohl představovat ve všech filmech emigranta. Fonetické nastudování replik způsobovalo v jeho dalším filmu zpomalení hereckého výkonu a což se částečně řešilo častým umisťováním Mozžuchina do mimoobrazového prostoru. Po zcela průměrném LA MILLE ET DEUXIEME NUIT (1933) následovaly dva zcela neúspěšné remaky Mozžuchinových slavných filmů z němé éry – CASANOVA a ENFANT DU CARNAVAL (oba 1934).

Jeho comeback byl plánován na rok 1935, kdy měl ztvárnit hlavní roli ve filmu NITCHEVO, ale ve výsledku sehrál Mozžuchin pouze vedlejší roli, která se na filmovém plátně stala zároveň jeho poslední. Poté kdysi slavný herec začal stále více pít, k čemuž se přidaly i další zdravotní problémy. Přestože se mu jeho přátelé snažili pomoci, zemřel roku 1939 na tuberkulózu ve věku nedožitých 50 let.

Ivan Mozžuchin se objevil ve více než sedmi desítkách filmových rolí, z nichž velké množství je dnes bohužel již nevratně ztraceno a film BRATIA RAZBOI'NIKI (1911) se dokonce ani nikdy nedočkal uvedení do kin. Ke znovuobjevení Ivana Mozžuchina přispívá i uvádění některých jeho filmů v kinech a na filmových přehlídkách. Největším dílem je to pak zásluhou italského festivalu Le Giornate del cinema muto, kde byla roku 2003 uvedena celá přehlídka filmů, kde tento významný herec sehrál hlavní role a letošní 28. ročník, na němž byly uvedeny některé filmy společnosti Albatros.

Michal "Véča" Večeřa

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.