Herec
2009Film - Dokumentární, Krátkometrážní
2000
Film - Dokumentární
1999
Film - Dokumentární
1997
Film - Dokumentární
1995
Film - Dokumentární, Povídkový
Film - Dokumentární
1992
Film - Dokumentární
1988
Film - Dokumentární
Film - Dokumentární
1986
Film - Dokumentární
1979
Film - Dokumentární
1975
Film - Hudební, Komedie, Romantický, Fantasy
1963
Film - Dokumentární
Režisér
1991Film - Drama
1978
Film
1965
Film
1956
Film - Dokumentární, Drama
1952
Kameraman
2000Film - Dokumentární
1998
Film - Komedie, Drama
Film - Komedie, Romantický, Fantasy
1996
Film - Drama
1995
Film - Komedie, Drama, Romantický
Film - Drama
1994
Film - Komedie, Romantický
Film - Komedie, Drama
Film - Komedie, Drama
1993
Film - Drama
Film - Komedie, Drama, Romantický
1992
Film - Životopisný, Drama
1991
Film - Drama
Film - Komedie
1989
Film - Komedie, Drama
Film - Komedie, Povídkový, Drama
1988
Film - Drama, Romantický
Film - Psychologický, Drama
Film - Drama, Romantický
1986
Film - Drama
Film - Thriller, Drama
Film - Drama
1985
Film - Mysteriózní, Drama
1984
Film - Drama, Romantický
Film - Drama
1983
Film - Životopisný, Drama
Film - Muzikál, Drama
1982
Film - Drama
Film - Komedie, Drama
1981
Film - Krimi, Thriller, Drama, Romantický
1980
Film - Drama
Film - Komedie, Drama
Film - Drama
1979
Film - Komedie
Film - Dobrodružný, Drama
1978
Film - Hudební, Drama
Film - Drama
Film - Drama
Film
1977
Film - Mysteriózní, Thriller, Drama
1976
Film - Mysteriózní, Thriller
Film - Psychologický, Drama, Fantasy
Film - Krátkometrážní
1975
Film - Krimi, Thriller
Film - Mysteriózní, Sci-Fi, Drama, Fantasy
Film - Hudební, Komedie, Romantický, Fantasy
Film
1974
Seriál - Dokumentární
Film - Drama
Seriál - Drama
1973
Film - Psychologický, Drama
Film - Western
1972
Film - Drama
Film - Mysteriózní, Drama
Film - Drama
1971
Film - Drama
Film - Krimi, Thriller, Drama, Akční
Film - Komedie, Drama
Film - Komedie
1970
Film - Drama
Film - Drama
Film - Dokumentární
1969
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
1968
Film - Horor, Drama
Film - Válečný, Drama
1967
Film - Drama
Film - Krimi, Drama
1966
Film - Psychologický, Drama
1965
Film
1964
Film - Komedie
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
1963
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
1962
Schneewittchen und die sieben Gaukler
Film - Komedie, Muzikál
1961
Film - Psychologický, Drama
Film - Komedie, Romantický
Film - Krimi
Film - Drama
Film - Komedie, Drama
1960
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
1959
Film - Komedie
Der Engel, der seine Harfe versetzte
Film - Komedie, Fantasy
1958
Film - Mysteriózní, Thriller
Film - Drama
1957
Film
Film - Drama, Romantický
Film - Drama
1956
Film - Komedie
Film
Film - Dokumentární, Drama
Film - Krimi, Drama
1955
Film - Komedie
Film - Drama
Film - Drama
1954
Film - Drama
Film - Drama
Film
1953
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
1952
Film - Drama
1950
Film
Film
1949
Film - Komedie
Film - Drama
Film - Drama
Film - Muzikál, Drama
1947
Film - Drama
Film - Komedie
1946
Film - Komedie
1945
Film - Rodinný, Drama
Film - Drama, Romantický
Film - Komedie
Film - Krátkometrážní
Film - Komedie
1943
Film - Komedie
Host
1984The 56th Annual Academy Awards
Seriál - Publicistický
Sven Vilhelm Nykvist se narodil 3. prosince 1922 v malém jihošvédském městě Moheda do rodiny křesťanských misionářů. Nykvist neprožíval příliš harmonické dětství, rodiče trávili řadu let na misiích v Africe. Oporou mu v té době byli zejména prarodiče. Po trvalém návratu rodičů zpět do vlasti se rodina přestěhovala do malé vesničky Rönninge nedaleko Stockholmu. I přes zdánlivé odcizení otec dokázal ve Svenovi vzbudit zájem o fotografování, stejně jako o kameramanství. Svou první 8 mm kameru dostal jako dárek od bratranců. Drobné dětské radosti vyústily až ke studiu na fotografické škole a následně na přírodovědné sekci gymnázia. K úspěšné maturitě však nikdy nedošlo, Sven si hledal obživu jinde.
Do světa filmu vstoupil jako dvacetiletý mládenec, když jej jako druhého kameramana k filmu EN FATTIG MILJIONÄR najal režisér Sigurd Wallén. V následujících letech přišel do kontaktu s řadou zvučných jmen švédské kinematografie, ať již s Hasse Ekmanem, Juliem Jaenzonem nebo s Vivecou Lindforsovou a Harry Hassem, kteří ho přizvali k natáčení v Itálii. Jako hlavní kameraman Nykvist debutoval snímkem BARNEN FRÅN FROSTMOFJÄLLET (režie Rolf Husberg), který se stal velmi populárním. Sám Nykvist tvrdil, že o filmech, které jako hlavní kameraman natočil v prvních deseti letech kariéry, toho po umělecké stránce nemá co říct. Režisér po něm obvykle chtěl, aby záběry měly dobrou expozici.
K cestování a objevování měl Nykvist rodinné predispozice. Ke konci 40. let se poprvé vydal do afrického Konga, nejenom z potřeby ukojit své dětské sny, ale též pochopit, jaká byla misijní činnost jeho rodičů. Celkem podnikl tři výpravy, ze kterých vzniklo několik krátkometrážních snímků. Tím nejvýznamnějším byl snímek VÖRDNAD FÖR LIVET natočený na 35 mm formát o životě a působení Alberta Schweitzera v konžském Lambarene.
Velkým zlomem se v Nykvistově kameramanské kariéře stal rok až 1952, kdy se jako záskok dostal k práci na snímku BARABBAS (režie Alf Sjöberg). Se Sjöbergem si padli do noty, Nykvist byl uchvácen, jak Sjöberg přemýšlel o filmovém obraze, jeho kompozici a svícení. Později mu režisér nabídl spolupráci na dalším snímku KARIN MÅNSDOTTER. Hned v následujícím roce 1953 se Nykvist dostal k natáčení interiérových scén Bergmannova snímku GYCKLARNAS AFTON. Jejich společná práce pokračovala až v roce 1960, kdy jej Bergmann přizval ke snímku JUNGFRUKÄLLAN a v následujícím roce k SÅSOM I EN SPEGEL, který definitivně stvrdil Nykvistovu pozici dvorního kameramana Ingmara Bergmanna. Jejich průkopnická práce se soustředila na emocionální dopad světelných a barevných rovin a vyvrcholila mistrovskými snímky jako NATTVARDSGÄSTERNA (1961) a VISKNINGAR OCH ROP (1972). Za druhý jmenovaný snímek si Nykvist vysloužil prvního Oscara za kameru. Spolupráce s Bergmannem zahrnovala více než dvacet snímků a skončila po více než dvaceti letech snímkem FANNY OCH ALEXANDER (1982), za nějž si kameraman vysloužil svou druhou oscarovou sošku.
Díky ohlasu, který Bergmannovy snímky ve Spojených státech vyvolaly, byla pro Nykvista cesta do Hollywoodu otevřená. Jako první Evropan byl přijat do ASC (American Society of Cinematographers) a způsobil mimo jiné i revoluci v odborech, když si vymínil, že za kamerou bude sedět on sám, nikoli nadbyteční pomocníci; věc v té době nevídaná. Paralelně pracoval jak na snímcích v evropské produkci, tak na produkci hollywoodské, a díky jeho talentu pro práci s přirozeným světlem, pro jeho intenzivně expresivní obrazotvornost i pro pokornou osobnost se stal jedním z nejvyhledávanějších kameramanů na světě. Pracoval na snímcích Volkera Schöndorffa (např. STROHFEUER, 1972), Romana Polanského (LE LOCATAIRE, 1976), Normana Jewisona (AGNES OF GOD, 1985), Andreje Tarkovského (OFFRET, 1986), Philipa Kaufmana (THE UNBEARABLE LIGHTNESS OF BEING, 1988, nominace na Oscara), Woodyho Allena (ANOTHER WOMAN, 1988; CRIMES AND MISDEMEANORS, 1989), Lasse Hallströma (WHAT'S EATING GILBERT GRAPE, 1993) a s mnoha dalšími velikány světové kinematografie. Svou poslední nominaci na Oscara za cizojazyčný film si paradoxně vysloužil v roli režiséra snímku OXEN (1991) se Stellanem Skarsgårdem, Maxem von Sydow a Liv Ullmannovou v hlavních rolích.
V roce 1998 byla Nykvistovi diagnostikována afázie, a tak pomalu opouštěl svět filmu. Jen rok předtím dokončil kameramanskou práci na svém sto dvacátém třetím a zároveň posledním snímku CELEBRITY, v režii Woodyho Allena.
Sven Nykvist zemřel 20. září 2006 ve Stockholmu. Woody Allen jeho úmrtí komentoval slovy: „Byl jsem velmi zarmoucen, když jsem se dozvěděl, že Sven Nykvist zemřel. Byl to skvělý kameraman a člověk. Celé mé dospívání bylo plné oslňujících filmových obrazů, které měl na svědomí Sven. Byla to čest, pracovat s ním a trávit s ním čas."