Vilém Rittershain

Osobnostcsfd.cz

Herec, Scénograf

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

1926

Aničko, vrať se!

Film - Komedie


1913

Rozvedená paní

Film - Komedie


1912

Dáma s barzojem

Film - Drama

Falešný hráč

Film - Drama


Scénograf

1936

Páter Vojtěch

Film - Drama


1935

Bezdětná

Film - Drama, Romantický

Milan Rastislav Štefánik

Film - Životopisný, Drama

Cácorka

Film - Komedie

Pozdní láska

Film - Drama, Romantický

Jana

Film - Drama, Romantický

Koho jsem včera líbal?

Film - Komedie


1934

Tatranská romance

Film - Drama, Romantický

Život vojenský - život veselý

Film - Komedie


1933

Vražda v Ostrovní ulici

Film - Krimi, Drama

Strýček z Ameriky

Film - Komedie

Jindra, hraběnka Ostrovínová

Film - Drama, Romantický

U svatého Antoníčka

Film - Hudební, Komedie


1932

Kantor Ideál

Film - Komedie

Před maturitou

Film - Drama

Sňatková kancelář

Film - Komedie

Písničkář

Film - Drama

Šenkýřka „U divoké krásy“

Film - Komedie

Malostranští mušketýři

Film - Komedie

Právo na hřích

Film - Komedie

Píseň o velké lásce

Film - Drama, Romantický

Sestra Angelika

Film - Drama, Romantický


1931

To neznáte Hadimršku

Film - Komedie

To neznáte Hadimršku (německá verze)

Film - Komedie

Kariéra Pavla Čamrdy

Film - Komedie, Romantický

Třetí rota

Film - Válečný, Drama


1930

Fidlovačka

Film - Hudební, Komedie, Muzikál


1929

Její pastorkyňa

Film - Drama


1928

Páter Vojtěch

Film - Romantický

Pohorská vesnice

Film - Drama

Z lásky

Film - Drama, Romantický

Hřích

Film - Drama

Děvče z tabákové továrny

Film - Drama, Romantický

Životem vedla je láska

Film - Drama, Romantický


1927

Pražský kat

Film - Dobrodružný

Paní Katynka z Vaječného trhu

Film - Drama, Romantický

Pražské děti

Film - Drama, Romantický

Sextánka

Film - Drama, Romantický

Ve spárech upíra

Film - Drama

Malý dráteníček

Film - Drama

Dvě oči, které nezklamou

Film - Drama, Romantický

Dům ztraceného štěstí

Film - Drama

Její princ

Film - Drama, Romantický


1926

Falešná kočička aneb Když si žena umíní

Film - Komedie

Kreutzerova sonáta

Film - Psychologický, Drama

Pantáta Bezoušek

Film - Komedie

Otec Kondelík a ženich Vejvara I.

Film - Komedie

Pohádka máje

Film - Drama, Romantický

Aničko, vrať se!

Film - Komedie

Bludné duše

Film - Drama

Otec Kondelík a ženich Vejvara II.

Film - Komedie

Utrpení mladé lásky

Film - Drama

Řina

Film - Drama

Modche a Rezi

Film - Komedie

Prach a broky

Film - Komedie

Pražský flamendr

Film - Drama

Babinský

Film - Drama, Romantický

Irča v hnízdečku

Film - Komedie

Na letním bytě

Film - Komedie

Písně vězněného

Film - Drama


1925

Dobrý voják Švejk

Film - Komedie, Válečný

Lucerna

Film - Pohádka, Drama, Fantasy, Historický

Vdavky Nanynky Kulichovy

Film - Komedie

Syn hor

Film - Dobrodružný, Drama, Romantický

Šest mušketýrů

Film - Komedie

Vyznavači slunce

Film - Drama, Romantický

Hraběnka z Podskalí

Film - Komedie

Karel Havlíček Borovský

Film - Životopisný, Drama


1924

Chyťte ho!

Film - Komedie

Poslední píseň

Film - Drama, Romantický


1923

Únos bankéře Fuxe

Film - Komedie, Krimi

Muž bez srdce

Film - Drama


1922

Koryatovič

Film - Drama

Životopis

Vilém Rittershain (někdy nesprávně psán Rittersheim) se narodil 6. dubna 1889 v Chrudimi do rodiny inženýra a stavitele. Na přání a po vzoru otce absolvoval zprvu stavitelství na pražském Vysokém učení technickém (1907 – 1914). Poté pracoval jako projektant a architekt. Ovšem většina jeho architektonické a tvůrčí i projekční práce spočívá v české kinematografii.

Už roku 1910 se seznámil s Maxem Urbanem, se kterým nejprve spolupracoval na filmech jeho společnosti ASUM (kterou měl Urban s manželkou herečkou Andulou Sedláčkovou), později na nejvýznamnějším filmovém stavebním počinu 30. let – na výstavbě filmových ateliérů A – B na Barrandově (1931 – 1933).

Současně Rittershain projektoval několik vil na Barrandově (i pro Miloše Havla). S Urbanem vytvořili nejmodernější a nejvýraznější filmové ateliéry v Evropě se dvěmi natáčecími halami a také s rozlehlým exteriérovým pozemkem. Inspirovali se zkušenostmi ze zahraničních filmových výroben.

Sám Vilém Rittershain navrhl mnoho interiérů v administrativní centrální budově (př. restaurace U Kouby, ředitelská kancelář Miloše Havla apod.). Už předtím spolupracoval Rittershain na výstavbě a provozu Lamačových filmových ateliérů Na Kavalírce (1926 – 1929). Jako styl upřednostňoval funkcionalismus a urbanismus, jenž právě při těchto pracích s Urbanem nejlépe využil.

Jak již bylo řečeno, poprvé si vyzkoušel práci filmového architekta ve společnosti ASUM Maxe Urbana a Anduly Sedláčkové: FALEŠNÝ HRÁČ (1912), DÁMA S BARZOJEM (1912) a ROZVEDENÁ PANÍ (1913). Ve všech si také zahrál menší role, ovšem ani jeden se nedochoval. Později si ještě zahrál také hosta na maškarním bálu v Pištěkově komedii ANIČKO, VRAŤ SE! / TULÁK (1926).

Po zrušení ASUMu se na deset let Rittershain odmlčel. Až ve 20. letech opět pracoval jako filmový architekt. Spolupracoval často s dalšími architekty (např. Ferdinand Fiala, Hanuš Gödert, Štěpán Kopecký, Bedřich Feuerstein, František Novák, Bohuslav Kulič), jako jeho asistent začínal i budoucí výrazný architekt Jan Zázvorka.

Byl často využíván (např. roku 1926 byl architektem téměř u všech filmů – u 18 titulů) v dobách němého filmu 20. let mj. pro režiséry Jana Justa – Rozvodu (KORYATOVIČ), Karla Antona (ÚNOS BANKÉŘE FUXE, POHÁDKA MÁJE nebo OTEC KONDELÍK A ŽENICH VEJVARA), M. J. Krňanského (VDAVKY NANYNKY KULICHOVY), Přemysla Pražského (ŠEST MUŠKETÝRŮ, PRAŽSKÝ FLAMENDR, PRACH A BROKY, MODCHE A REZI), Vladimíra Slavínského (SYN HOR), Karla Lamače (LUCERNA, KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ, HRABĚNKA Z PODSKALÍ, PANTÁTA BEZOUŠEK, DOBRÝ VOJÁK ŠVEJK, KVĚT ZE ŠUMAVY), Miloše Hajského (WERTHER), Gustava Machatého (KREUTZEROVA SONÁTA), Svatopluka Innemanna (FALEŠNÁ KOČIČKA), Martina Friče (PÁTER VOJTĚCH) a dalších.

Celkem plodně navázal na svojí kariéru i v první polovině zvukových 30. let (roku 1932 se podepsal architektonicky u dvanácti snímků). Jeho jméno jako architekta můžeme číst u titulů režisérů Svatopluka Innemanna (FIDLOVAČKA, TŘETÍ ROTA, PSOHLAVCI, KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ, ŠENKÝŘKA „U DIVOKÉ KRÁSY“, SŇATKOVÁ KANCELÁŘ, PŘED MATURITOU, PÍSNIČKÁŘ, MALOSTRANŠTÍ MUŠKETÝŘI, VRAŽDA V OSTROVNÍ ULICI, U SVATÉHO ANTONÍČKA), Jindřicha Honzla (PUDR A BENZIN, PENÍZE NEBO ŽIVOT), M. J. Krňanského (KARIÉRA PAVLA ČAMRDY, BEZDĚTNÁ), Karla Lamače, Martina Friče (TO NEZNÁTE HADIMRŠKU, SESTRA ANGELIKA, KANTOR IDEÁL, ANTON ŠPELEC, OSTROSTŘELEC a znova PÁTER VOJTĚCH), Jana Svitáka či Vladimíra Slavínského.

Od druhé poloviny 30. let opět pracoval jako stavební a bytový architekt, dále setrval na Barrandově jako šéf skladu filmových rekvizit. Po roce 1945 a po zestátnění československé kinematografie, se už jako architekt aktivně neúčastnil. Odešel do penze, pro film pracoval již jen jako velmi zkušený odborný a umělecký poradce.

Psal i odborné studie a články („Filmový námět a filmová architektura“ 1943). Vilém Rittershain zemřel 13. února 1963 v Praze ve věku nedožitých čtyřiasedmdesáti let. Tento architekt patří mezi nejvýraznější zakladatelské osobnosti československé kinematografie a též je zakladatelem české filmové scénografie (hlavně ve 20. letech byl nejvyužívanější a skoro jediný filmový architekt).

Jaroslav "krib" Lopour

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.