Herec
2003Film - Dokumentární, Krátkometrážní
2001
Film - Dokumentární
1986
Die Abtei des Verbrechens: Umberto Ecos 'Der Name der Rose' wird verfilmt
Film - Dokumentární
Kameraman
1997Film - Komedie, Válečný, Drama, Romantický
Film - Drama
1995
Film - Komedie
1994
Film - Mysteriózní, Thriller, Drama
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
1993
Film - Komedie
1992
Film - Thriller, Drama, Romantický
1991
Film - Povídkový, Drama
Film - Drama
1990
Film - Komedie, Drama
Film - Drama
1988
Film - Životopisný, Drama
1987
Film - Komedie, Životopisný, Drama
1986
Film - Krimi, Mysteriózní, Thriller, Drama
Film - Komedie, Poetický, Drama
1984
Film - Krimi, Thriller, Drama
Film
1983
Film - Komedie, Rodinný
1981
Film - Horor, Mysteriózní, Drama
Film - Komedie
1980
Film - Komedie
Film - Komedie, Povídkový
Film - Komedie, Drama, Romantický, Akční
1979
Film - Komedie
Film - Drama
1978
Film - Komedie, Drama
Film - Thriller, Drama
1977
Film - Komedie, Povídkový, Drama
Film - Horor, Mysteriózní, Drama
Film - Drama
Film - Komedie
1976
Film - Komedie, Drama
1975
Film - Válečný, Drama
Film - Komedie, Drama
1974
Bože, jak hluboko jsem klesla!
Film - Komedie
Film - Drama
1973
Film - Western
Film - Komedie
Film - Komedie, Krimi, Drama, Romantický, Fantasy
Film - Komedie, Drama
1972
Film - Komedie, Drama, Romantický
Film - Krimi, Thriller, Akční
Film - Drama
1971
Film - Komedie, Drama
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
Film - Komedie
Film - Drama
1970
Film - Komedie
Film - Komedie, Drama
1969
Film - Drama
Film - Drama
1968
Film - Dobrodružný, Western
Film - Horor, Mysteriózní, Povídkový
Film - Krimi, Mysteriózní, Thriller, Drama
Film - Komedie, Povídkový
Tajný agent na Blízkém východě
Film - Akční
1967
Film - Drama
Film - Komedie, Fantasy
1966
Film - Western
Film - Komedie, Historický
Das Geheimnis der gelben Mönche
Film - Krimi, Thriller, Drama
Film - Drama
Film
1965
Film - Válečný, Drama
Film - Komedie
1964
Film - Životopisný, Drama
Film - Dokumentární
Film - Komedie, Krimi, Povídkový
Film - Thriller, Drama
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
1963
Film - Komedie, Povídkový, Drama
Film - Komedie, Drama
Film - Drama
Film - Komedie, Krátkometrážní, Drama
Film - Komedie
Film - Komedie
1962
Film - Drama
Film - Dobrodružný, Romantický
Film - Dokumentární
Film - Drama
1961
Film - Drama
Film - Fantasy
Film - Dobrodružný, Fantasy
Film - Dokumentární
1960
Film - Dobrodružný
1959
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Drama
Film - Komedie
1958
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Komedie
1957
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Muzikál, Drama, Romantický
Film - Komedie
1956
Film - Komedie
Film - Drama
1955
Film - Drama
Film - Drama
Film - Komedie
Film - Komedie, Drama
Film
1954
Film - Komedie, Drama
Film - Drama
Film - Drama
Film
Film - Komedie
1953
Jolanda la figlia del corsaro nero
Film - Dobrodružný
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama, Romantický
1952
Film - Komedie
Film - Dobrodružný
1951
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Western
Film - Muzikál
1950
Film - Komedie
Film - Drama
1949
Film - Komedie, Fantasy
Film - Krimi, Drama
1948
Film - Drama
1947
Film
1946
Film - Drama
Film - Krimi
1945
Film - Drama
1944
Film
Tonino Delli Colli nastoupil do italského filmového studia Cinnecitta pouhý rok od jeho vzniku, a to už v 16 letech. Na otázku zda chce pracovat ve zvukovém oddělení, nebo s kameramany odpověděl stručně, "s kameramany."
"Život je vždy otázkou štěstí. V té době jsem neměl ponětí, co kamera znamená, nebo že těch pár slov bude určovat směr mého života. Někdy pouhé slovo, nebo dvě mohou všechno změnit."
Jeho první kroky vedly do učení k Mario Albertellimu (Tonino nenavštěvoval žádnou filmovou školu). Za těch pár let byli jako otec a syn. Tonino ho sledoval při práci, přijímal veškeré jeho rady a pokud to situace vyžadovala, tak vypomáhal či podle Mariových pokynů zaskakoval. Ve svých začátcích se však nevyhnul i jiné spolupráci, s dalšími kameramany.
Po druhé světové válce vládl v Itálii neorealismus, který byl do jisté míry inspirací i řadě západních filmařů. Vyznačoval se nedostatkem peněz, čili se muselo vystačit s tím, co bylo. Reálné lokality a hlavně přírodní osvětlení, ať už slunečné, nebo z okolních lamp a jiných prostředků. Jednalo se o dramatické příběhy s nešťastnými osudy z poválečného života, které tak skvěle vynikaly v černobílém provedení, které si Tonino pochvaloval více než-li práci v barvě.
V 50. letech učinil smluvní závazek s Carlem Pontim na pětici filmů ročně, mezi nimiž byly i komedie s populárním italským komikem Totò. Film Totò a colori byl vůbec prvním barevným filmem natáčeným v Itálii, přičemž se Tonino k této práci dostal i tím, že ji nikdo jiný, pro špatné technické vybavení a zázemí, nechtěl dělat, ale on byl ve smlouvě. Příchod barevného natáčení pro Tonina znamenal spoustu nového učení a jiných postupů. Ač nepochyboval, že barva filmu přinesla něco více, tak neopakovatelnou atmosféru černobílého snímku postrádal.
V roce 1951 se kameraman účastnil v Africe natáčení filmu Le Meraviglie di Aladino. Tam se doslechl o novém projektu režiséra Pasoliniho a chopil se příležitosti. Vznikla z toho téměř 1patnáciletá spolupráce, při které Delli Colli natočil téměř všechny Pasoliniho filmy. Dramata jako Accattone, Evangelium sv. Matouše, za což získal svou první Stříbrnou stuhu ze sedmi. Dále pak Tvaroh, Dekameron, nebo Saló aneb 120 dnů Sodomy. Pro Tonina to představovalo perfektní spolupráci s laskavým člověkem, který projevoval respekt ke každému, a kterému pomáhal s technickými znalostmi okolo kamer.
V 60. letech spojil Tonino své síly s dalším režisérem Sergio Leonem, přičemž právě tato spolupráce mu vynesla největší slávu. Pomohl mu tak oživit westernový žánr, staré snímky Johna Forda a Howarda Hawkse, kterému vnukli novou podobu. Ledové a napjaté situace. Inovativní zvuk. Minimalistické dialogy, děj - mnohdy násilný, a především extrémně detailní a dlouhé, širokoúhlé záběry. Vznikl spaghetti western. Třetí díl slavné dolarové trilogie Hodný, zlý a ošklivý (první dva natočil Massimo Dallamano) byl kasovní trhák, a ten následovalo neméně zdařilé Tenkrát na západě. Spolu s režisérem, propracovaným umělcem který dbal na to co bude vidět, vypiplával každý, sebemenší detail všech záběrů, přičemž výsledek stál za to.
Spolupráce vrcholila o necelých dvacet let později, avšak tento čas vyplnil Tonino řadou jiných projektů. Francouzksou komedií Milenci na neděli. Komediálním dramatem Nová strašidla, či hororem Přízrak lásky s Romy Schneider. Film Tenkrát v Americe byl gangsterský epos a dočkal se uznání na festivalu v Cannes, ačkoliv byl zprvu radikálně sestříhán distributory. Byl to vysněný projekt režiséra Leoneho, a ten se do něj pustil s pečlivostí sobě vlastní, přičemž jeho cílem byl snímek, který bude jedinečný ve svém žánru.
Tonino nepohrdl ani spoluprací s dalším velikánem svého řemesla Federicem Fellinim. Slavný improvizátor měnící věci na poslední chvíli nebyl pro kameramana, který měl vždy vše co potřeboval, problém, a vznikly tak snímky Interwiev, nebo Ginger a Fred. Jedna z jeho poslední prací je ceněný snímek Roberta Benigniho z 90. let Život je krásný.
"Vždy jsem se snažil osvětlit příběhy pomocí jednoduchosti mých pocitů a instinktu, který mě vedl."
Za svůj život byl mnohokrát oceněn, převážně italskými cenami, najdou se ale i mezinárodní. Zemřel doma v Římě, roku 2005 na infarkt.