Herec
1969Film - Komedie, Krátkometrážní, Drama
Kameraman
2001Film - Dokumentární, Krátkometrážní
1995
Seriál - Rodinný
1994
Seriál - Rodinný, Drama
1992
Seriál - Drama
1988
Film - Poetický, Drama
1987
Seriál - Komedie, Krimi
1984
Film - Válečný, Drama
Film - Komedie
1983
Film - Drama, Romantický
1982
Film - Pohádka
1981
Film - Válečný, Drama
1980
Film - Rodinný
1979
Film - Hudební, Životopisný, Drama, Historický
Film - Komedie
1978
Film - Komedie
Film - Hudební, Drama
1976
Film - Komedie
1975
Film - Drama
1974
Film - Komedie, Krimi
1973
Film - Hudební
1972
Film - Komedie
1971
Film - Rodinný, Drama, Romantický
Film - Komedie, Krimi
1969
Film - Drama
Film - Komedie, Krátkometrážní, Drama
Film - Hudební, Komedie, Krátkometrážní
1968
Film - Drama
Film - Válečný, Drama, Historický
1967
Film - Psychologický, Drama
Film - Drama
1963
Film - Psychologický, Drama
Film - Drama
1962
Film - Komedie
Film - Rodinný
1961
Film - Drama
1960
Film - Krátkometrážní, Válečný, Drama
Film - Drama
1959
Film - Komedie, Krátkometrážní
1958
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
Jiří Šámal se narodil 14.10.1934 v Třebíči. Začínal jako asistent kamery na přelomu 50. a 60. let ve filmech Vlasty Janečkové a Karla Kachyni. K jeho samostatným kameramanským prvotinám z doby studií na FAMU patří mezinárodně oceňovaný absolventský film režiséra Jana Němce SOUSTO (1960), krátkometrážní drama o trojici vězňů koncentračního tábora podle povídky Arnošta Lustiga, odehrávající se v reálném čase. Film bodoval na studentském filmovém festivalu Cinestudio (1960) v Amsterdamu, na 7. přehlídce západoněmeckých dnů krátkého filmu v Oberhausenu (1961) a na 11. mezinárodním filmovém festivalu v Melbourne (1962).
V průběhu šedesátých let spolupracoval na řadě děl československé nové vlny. V roce 1967 byl kameramanem potemnělé komorní „road movie“ režiséra Štěpána Skalského ÚTĚK, v němž se již vyprofilovala jeho dynamická práce s ruční kamerou, podtrhující dramatické momenty příběhu. Za tento film Šámal získal ocenění Trilobit na konferenci Svazu československých filmových a televizních umělců FITES (1968).
Od téhož roku se datuje Šámalův podíl na snímcích, jež se svým politickým podtextem nebo drsností a syrovostí zařadily k filmům trezorovým: STUD režiséra Ladislava Helgeho (1967), ČEST A SLÁVA režiséra Hynka Bočana (1968) a PASŤÁK od téhož režiséra (1968). V nich se projevil výrazový rozsah Šámalovy kamery – zatímco u PASŤÁKU je znepokojivost příběhu zdůrazněna expresivními ručními záběry, ČEST A SLÁVA byla důsledně komponována do statických obrazů, které dají vyniknout sugestivním detailům historického příběhu.
Vedle Hynka Bočana spolupracoval Šámal nejčastěji s Antonínem Moskalykem, a to jak již na televizním filmu BAROMETR (1969), v němž jeho úsporná kamera podtrhla herecké mistrovství Ladislava Peška a Jarmily Kurandové, tak na klasických dílech české kinematografie, jako je BABIČKA (1971), pohádka TŘETÍ PRINC (1982) či válečné drama KUKAČKA V TEMNÉM LESE (1984). S oběma naposledy jmenovanými režiséry zároveň spolupracoval na divácky úspěšných seriálech osmdesátých a devadesátých let, ať už to bylo Moskalykovo PANOPTIKUM MĚSTA PRAŽSKÉHO (1987), Bočanova PŘÍTELKYNĚ Z DOMU SMUTKU (1992) či O ZVÍŘATECH A LIDECH (1994). Mezinárodní filmovou cenu za kameru získal Jiří Šámal za hudební film SLOVANSKÉ TANCE režiséra Václava Hudečka (1973).
Na 26. ročníku Cen Akademie českých kameramanů 24. února 2021 byl Jiří Šámal oceněn za celoživotní kameramanské dílo.
Kameramanská tvorba Jiřího Šámala zahrnuje více jak čtyřicet titulů především z oblasti hraného filmu, a k jeho profesnímu záběru patří i fotografie, spolupráce na audiovizuálních projektech a velkoplošná projekce osvětlení historických památek, z nichž můžeme jmenovat realizovanou několikaletou práci na osvětlení hradu Carevec v Bulharsku.
Životopis vznikl ve spolupráci s jeho synem Petrem Šámalem.