Marie Motlová

Marie Motlová

Osobnostcsfd.cz

Herečka

1. května, 1918, Bor u Tachova, Rakousko-Uhersko

26. srpna, 1985, Praha, Československo

100%
Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herečka

1986

Bylo nás šest

Seriál - Komedie, Rodinný


1985

Pusu, pusu, pusu!

Film - Hudební, Komedie


1984

Všichni musí být v pyžamu

Film - Komedie

Klaun Am

Seriál - Komedie, Rodinný, Animovaný


1982

Malý pitaval z velkého města

Seriál - Krimi, Thriller, Drama

Doktor z vejminku

Seriál - Komedie

Únos Moravanky

Film - Hudební, Komedie

Ze staré drogerie

Film - Komedie


1981

Zralé víno

Film - Komedie

Evžen mezi námi

Film - Drama

Každému jeho nebe

Film - Drama, Historický


1980

Ja milujem, ty miluješ

Film - Drama, Romantický

Triptych o láske

Film - Povídkový, Drama, Historický


1979

Plechová kavalerie

Seriál - Drama

Koncert na konci léta

Film - Hudební, Životopisný, Drama, Historický

Rovnice o jedné krásné neznámé

Film - Drama

Kdo chytá štěstí za pačesy

Film - Komedie

Rosnička

Film - Drama

Hořké dny

Film - Drama


1978

„Já už budu hodný, dědečku!“

Film - Komedie

Čekání na déšť

Film - Drama

Sólo pro starou dámu

Film - Psychologický, Drama

Kolombína

Film - Rodinný, Drama


1977

Nemocnice na kraji města

Seriál - Psychologický, Drama

Žena za pultem

Seriál - Komedie, Rodinný

Tajemství proutěného košíku

Seriál - Rodinný

Zlaté rybky

Film - Krimi

Ráno budeme moudřejší

Film - Drama

Všichni proti všem

Film - Komedie

To je ta muzika

Film - Hudební


1976

„Marečku, podejte mi pero!“

Film - Komedie

Zítra to roztočíme, drahoušku...!

Film - Komedie

Bouřlivé víno

Film - Komedie

Muž na radnici

Seriál - Drama

Náš dědek Josef

Film - Komedie, Historický

Ružové sny

Film - Komedie, Poetický, Drama

Konečně si rozumíme

Film - Komedie

Kateřina zlé pověsti

Film - Drama, Historický

Dobrý den, město

Film - Drama

Der Knabe mit den 13 Vätern

Seriál - Komedie


1975

Dva muži hlásí příchod

Film - Komedie

Recepty doktora Kudrny

Film - Komedie

Zrcadlo pro Kristýnu

Film - Psychologický, Drama

Nebezpečí smyku

Seriál - Psychologický, Rodinný


1974

Motiv pro vraždu

Film - Krimi, Povídkový

Osud jménem Kamila

Film - Krimi, Drama

Velké trápení

Film - Psychologický, Rodinný, Drama

Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi

Film - Komedie

Eskulapův přístav

Film - Krimi


1973

Zlatovláska

Film - Hudební, Pohádka

Tři nevinní

Film - Komedie, Krimi

Sešli se na Vlachovce

Film - Hudební, Komedie

Návrat před sezónou

Film - Drama

Projížďka v kočáře

Film - Drama


1972

Homolka a tobolka

Film - Komedie

Bakaláři

Seriál - Komedie, Krátkometrážní

Krysy

Film - Drama


1971

Petrolejové lampy

Film - Drama

Pět mužů a jedno srdce

Film - Komedie, Drama

Kaviár nebo čočka

Film - Komedie


1970

Hogo fogo Homolka

Film - Komedie

Takže ahoj

Film - Psychologický, Drama


1969

Ecce homo Homolka

Film - Komedie

Kamarádi

Seriál - Dobrodružný, Rodinný

Smuteční slavnost

Film - Psychologický, Drama


Hostka

1977

Silvestr na přání aneb Čí jsou hory Kavčí

Seriál - Hudební


1971

Vtipnejší vyhráva

Seriál - Rodinný, Soutěžní

Životopis

Marie Motlová se narodila na 1. Máje 1918 v Boru u Tachova ještě v dobách bývalého Rakouska-Uherska. Na přání rodičů vystudovala zdravotnickou školu a po ukončení studia skutečně nějakou dobu práci zdravotní sestry vykonávala. Ve své mysli se však už od mládí obracela k divadlu. Nakonec se rozhodla, že to s herectvím přece jen zkusí. I přes počáteční nesouhlas rodičů Marie vystudovala roku 1943, tedy za dob německé okupace, pražskou konzervatoř. Po osvobození vzala jednoroční angažmá v divadle E.F.Buriana. Jindřich Honzl ji posléze angažoval do Studia Národního divadla, ve kterém působila do roku 1950.

Její nadějně vyhlížející kariéru na nějaký čas pozastavilo vážné onemocnění a obtížnost doby. Po překlenutí těchto obtíží se na krátký čas věnovala povolání hlasatelky v pražském rozhlase. Čekala ji také šťastná událost – svatba. Manželství však příliš dlouho nevydrželo. Útočiště hledala v práci. Spokojených deset let prožila na jevišti Městského oblastního divadla v Mladé Boleslavi. V letech 1966-1979 měla angažmá v kladenském Divadle Jaroslava Průchy. V posledních deseti letech se objevila v pětatřiceti jevištních rolí, mj. ztvárnila Mámu v Princezně Pampelišce, tvrdohlavou mlynářku Jahelkovou, Bábu v Lucerně, slečnu Růženku ve Šrámkově Létu ad. Ze světového repertoáru oslnila především v roli Marti Ownové v Anně Christie, jako Abby Brewsterová v komedii Jezinky,bezinky, Karpuchinová v Dostojevském Strýčkově snu, Ambra ve hře Tři na lavičce atd. Během působení v kladenském divadle hravě stihla natočit většinu svých filmů. V 70. letech se Marie Motlová stala vyhledávanou a oblíbenou filmovou herečkou. Vůbec ji nevadilo, že dopoledne měla zkoušku v divadle, odpoledne natáčení a večer opět představení v divadle.

Asi nejdůležitějším osudovým zlomem na umělecké dráze M.Motlové bylo její setkání s režisérem Jaroslavem Papouškem, který ji objevil kde jinde než v divadle. Díky němu se jí s padesátkou na krku podařilo dostat do podvědomí veřejnosti a stala se jednou z nejznámějších hereček českého filmu. Jaroslav Papoušek ji totiž roku 1969 obsadil do role „babi Homolkové“ v hořké, veleúspěšné komedii ECCE HOMO HOMOLKA. Výborně zapadla do vypečené pražské rodinky Homolkových, kterou tvořili Josef Šebánek, Helena Růžičková, František Husák a nezbedná dvojčata Petr a Matěj Formanovi. Právě se svým filmovým manželem Josefem Šebánkem připravili pro diváka nezapomenutelné scény, u kterých nevíte, jestli to herci tak dokonale hrají či prostě nejsou jen sami sebou. I Marie Motlová patří do nevelké skupiny herců, kterým věříte každé slovo či gesto. Působí tak přirozeně a lidsky, že ji musíte obdivovat a oblíbit si ji. Film ECCE HOMO HOMOLKA měl u diváků takový ohlas, že se režisér rozhodl natočit neméně úspěšná volná pokračování HOGO FOGO HOMOLKA (1970) a HOMOLKA A TOBOLKA (1972). A dnes, po bezmála čtyřiceti letech neztrácí tato trilogie nic ze svého kouzla a právem se řadí ke skvostům české kinematografie.

Homolkovi a hlavně Jaroslav Papoušek pomohli rozjet filmovou kariéru Marie Motlové. Některé zajímavé nabídky musela dokonce odmítat. Do roku 1984 zvládla více než 30 menších i větších rolí. Zejména malé a epizodní role patřily k jejím nejoblíbenějším. Svým osobitým projevem tak obohatila mnoho snímků, například: TAKŽE AHOJ (1970), PĚT MUŽŮ A JEDNO SRDCE (1971), PETROLEJOVÉ LAMPY (1972), MAREČKU,PODEJTE MI PERO (1976), ZÍTRA TO ROZTOČÍME,DRAHOUŠKU (1976) ad. Větší příležitost jí nabídl režisér Jiří Hanibal ve snímku VELKÉ TRÁPENÍ (1974) a znovu Jaroslav Papoušek v komedii o dospívání KONEČNĚ SI ROZUMÍME (1976). Dvakrát ji oslovil i slovenský režisér Dušan Hanák a obsadil ji do proslulého filmu RŮŽOVÉ SNY (1976) a v roce 1980 do dalšího úspěšného snímku JA MILUJEM, TY MILUJEŠ.

Nabídky z televize se také začaly hromadit tak, že si mohla vybírat. V roce 1974 se objevila v několika příbězích slavných BAKALÁŘŮ, roku 1977 jako výkupčí lahví v seriálu ŽENA ZA PULTEM a v tom samém roce jako hospodyně primáře Sovy v seriálu NEMOCNICE NA KRAJI MĚSTA, kterou M.Motlová ztvárnila nenapodobitelně.

Během působení v kladenském divadle se seznámila a později vdala za svého kolegu Karla Fridricha. V roce 1979 odchází do důchodu, ale ve filmu se ještě objevila. Rok po uvedení jejího posledního filmu režiséra J.Papouška VŠICHNI MUSÍ BÝT V PYŽAMU (1984) zemřela. Bylo to v Praze, dne 26. srpna 1985, ve věku pouhých sedmašedesáti let.

Ondra "Agatha" Dvořák

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.