Leopolda Dostalová

Leopolda Dostalová

Osobnostcsfd.cz

Herečka

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herečka

1971

Maryša

Film - Drama


1970

Kouzelný dům

Film - Mysteriózní, Psychologický, Drama

Honoré de Balzac

Film - Životopisný, Drama


1969

Setkání a život jde dál

Film - Dokumentární, Krátkometrážní, Životopisný


1968

Ta třetí

Film - Psychologický, Drama

Zločin pátera Amara

Film - Drama

100 let

Film - Dokumentární

Jan Hus

Film - Životopisný, Drama, Historický


1967

Kinoautomat: Člověk a jeho dům

Film - Experimentální, Komedie

Lucerna

Film - Komedie, Pohádka, Fantasy, Historický

Černá hodinka s Leopoldou Dostalovou

Film - Dokumentární, Krátkometrážní, Životopisný


1966

Hoře z rozumu

Film - Drama


1965

Konec velké epochy

Film - Sci-Fi, Drama

Neviditelný

Film - Psychologický, Drama


1964

Leopolda Dostalová

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1963

Malá noční povídka: Výklad historie

Film - Krátkometrážní, Poetický


1960

Lucerna

Film - Komedie, Pohádka, Fantasy, Historický

Strýček Váňa

Film


1958

Národní umělkyně Leopolda Dostalová

Film - Dokumentární, Krátkometrážní, Životopisný


1955

Lucerna

Film - Pohádka, Drama, Historický


1954

Eduard Vojan

Film - Dokumentární, Krátkometrážní, Životopisný


1952

Jestřáb kontra Hrdlička

Film - Krátkometrážní, Drama


1946

Varúj...!

Film - Drama


1942

Okouzlená

Film - Drama


1940

Pohádka máje

Film - Poetický, Psychologický, Romantický, Historický


1939

Kouzelný dům

Film - Mysteriózní, Psychologický, Drama

Bílá jachta ve Splitu

Film - Drama, Romantický


1938

Její pastorkyně

Film - Drama


1937

Děvčata, nedejte se!

Film - Komedie


1931

Psohlavci

Film - Drama, Historický


Hostka

1970

Herecké Vánoce

Seriál - Komedie, Talk-show


1965

Zveme vás do divadla

Seriál - Drama


Archivní záběry

2019

Národní divadlo: Mýtus a realita

Seriál - Dokumentární


1971

Poutník Václav Vydra

Film - Dokumentární, Krátkometrážní, Životopisný

Životopis

Dcera herečky Marie Horské vychodila obecnou školu v Poděbradech a měšťanku v Mělníku. Ochotnicky začínala v Poděbradech a herectví studovala u Hany Kvapilové. První profesionální angažmá získala v roce 1899 ve smíchovské Aréně. Už v roce 1901 přišla nabídka z Národního divadla, kterou pochopitelně přijala. V roce 1922 přešla do divadla na Vinohradech, odkud byla propuštěna pro neuposlechnutí příkazu ředitele. V roce 1924 se vrátila do Národního divadla, nicméně za nacistické okupace byla předčasně penzionována (1942). Do zlaté kapličky se vrátila po válce v roce 1945 a na její scéně vystupovala ještě jako důchodkyně do roku 1969. Až do neuvěřitelných 92 let vystupovala v Divadle za branou (1969 - 1971). Z Dostalové postupem času rostla velká tragédka se sklonem k heroickému patosu. Její altový hlas, bez jakéhokoliv zjemňujícího přibarvení a strohá monumentální gesta z ní učinily velkou tragickou herečku, o které současní kritici hovoří jako o jedné z největších českých hereček. I ve vysokém věku dokázala Dostalová růst, proměňovat se a nadále čerpat nové podněty ze života, o čemž svědčí její plodná spolupráce s nesrovnatelně mladším tvůrčím kolektivem ve svém posledním angažmá v Divadle za branou. Role, které Dostalová za celý svůj život vytvořila na divadle se dají jen těžko spočítat. Jmenujme například Matku (Čapek), Elektru (Sofokles), matku (Vojnovič - Smrt matky Jugovičů) nebo kněžnu Ludmilu (Tyl - Drahomíra a její synové). Není bez zajímavosti, že Karel Čapek napsal svoji slavnou Matku právě pro Leopoldu Dostalovou.

Jak už to u velkých divadelních herců bývá, film nedokázal jejich umění využít. U Dostalové to platilo dvojnásob, jelikož ani ve filmu nedokázala svůj herecký výraz oprostit od typické teatrálnosti. A tak její seznam rolí čítá pouhých deset filmů. Stejně jako ostatní členové její generace, také Dostalová zpočátku opovrhovala filmovým uměním, jako hereckým odpadem. Proto se objevila ve filmu až později. Poprvé to bylo v klasickém dramatu PSOHLAVCI z roku 1931, kde vytvořila roli matky Jana Sladkého Koziny. Z jejích dalších rolí vzpomeňme na přísnou ředitelku dívčího penzionátu v komedii DĚVČATA NEDEJTE SE!, Kostelničku Buryjovku v dramatu JEJÍ PASTORKYNĚ, nepřístupnou tetu Hedviku v melodramatu KOUZELNÝ DŮM, nebo Helenčinu tetu v POHÁDCE MÁJE. Po válce se objevovala ve filmu jen občas a to s velkými odmlkami. Po jedné roli v krátkém hraném filmu JESTŘÁB KONTRA HRDLIČKA z roku 1952 (název se shoduje se stejnojmenným celovečerním filmem z roku 1953) vytvořila po čtrnáctileté přestávce roli sousedky Zemkové v komedii KINOAUTOMAT: ČLOVĚK A JEHO DŮM z roku 1966 a roku 1968 se objevila ve filmu naposledy. Tou poslední rolí byla matka architekta Jiřího Mánka v podání Václava Vosky v psychologickém příběhu TA TŘETÍ.

I přes svůj vysoký věk se Dostalová důvěrně seznámila s novým médiem - televizí. Televizní diváci ji mohli například vidět v roli babky v LUCERNĚ, v roli zlé a zatrpklé tety Karolíny v inscenaci románu Jaroslava Havlíčka NEVIDITELNÝ, nebo v televizním zpracování JANA HUSA a ve hře KONEC VELKÉ EPOCHY. Kromě toho vystupovala Dostalová ve vzpomínkových a zábavných pořadech Československé televize. Úplně poslední její rolí byla stařenka v televizní adaptaci dramatu MARYŠA z roku 1971. 

Leopolda Dostalová byla sestrou herce a režiséra Karla Dostala a režiséra a spisovatele Adolfa Dostala. Provdána byla dvakrát. Poprvé za pěvce Václava Klimenta a po jeho smrti se vdala za sochaře Karla Dvořáka. Dvakrát získala titul laureátky státní ceny (1924 a 1946) a jako jedna z prvních obdržela titul Národní umělkyně (1947). Od roku 1958 byla nositelkou Řádu práce.

Petr "Bart" Bartoš

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.